SUOMEN OSTEOPAATTILIITTO RY

on perustettu vuonna 1988. Liiton tavoitteena on toimia jäsentensä yhdyssiteenä, valvoa jäsenten ammattitaitoa ja etiikkaa sekä järjestää vuosittain täydennyskoulutusta ammattitaidon ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi.

Jäseniä Suomen Osteopaattiliitossa on yli sata. Vähintään kolme vuotta osteopatiaa opiskelleet hyväksytään opiskelijajäseniksi. Suomen Osteopaattiliitto Ry osallistuu kansainväliseen toimintaa kahden järjestön jäsenenä: Forum for Osteopathic Regulation in Europe (FORE)  ja European Federation of Osteopaths (EFO).

FORE :n tavoitteena on kehittää potilasturvallisutta osteopatian säännöstelyn ja laillistamisen avulla Euroopassa. Osteopatia on Suomessa säännöstelty terapiamuoto, mutta ei laillistettu.  FORE kehittää ja ajanmukaistaa jatkuvasti osteopatian standardeja, ja on ollut aktiivinen osteopatian CEN- standardin kehittämisessä, joka valmistuu vuonna 2015.

FORE tarjoaa jäsenilleen läpinäkyvän neuvottelu- ja päätöksenteko foorumin osteopatian kehittämiseen kansallisella ja kansainvälsellä tasolla antaen tietoa ja tukea kansalliselle päätöksenteko organisaatioille.

EFO on Euroopan osteopaattijärjestöjen muodostama järjestö. EFO työn tuloksena on  SOPE, joka antaa tietoa osteopatian historiasta, koulutuksen sisällöstä, osteopaatin ammatin sisällön vaatimuksesta ja periaatteista. EFO on myös CEN-standardin kehittäjänä FORE:n kanssa, johon SOPE oli perustana.

OSEAN on Euroopan Osteopatiakoulujen ja Oppilaitosten etujärjestö.