Eettiset ohjeet
Suomen osteopaattiliitto Ry:n jäseniä sitovat eurooppalaisen osteopatiastandardin (SFS-EN 16686) eettiset ohjeet, jotka on vahvistettu 10.8.2015. Liitto kommunikoi eettiset ohjeet jäsenilleen vuosittain ja uusille jäsenille jäsenyyden alkaessa.
Osteopaatin toiminnan lähtökohtana on terveydenhuoltoalan lakien ja säädösten noudattaminen, ihmisarvon kunnioittaminen ja vastuullinen toiminta.
Ihmisarvon kunnioitus
Osteopaatin toiminnassa näkyy, että jokaisella ihmisellä on lähtökohdastaan ja asemastaan riippumatta yhtäläinen ja ainutkertainen ihmisarvo.
Osteopaatin tulee kunnioittaa asiakkaan yksityisyyttä, elämänkatsomusta, elämänarvoja ja hoitosuhteen luottamuksellisuutta.
Osteopaatti arvostaa asiakkaan yksilöllistä kokemusta ja kannustaa häntä ottamaan vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan.
Vastuullisuus
Osteopaatin on oltava kaikessa kommunikoinnissa rehellinen ja luotettava, niin asiakkaille, alalleen kuin muille terveydenhuollon ammattilaisille. Osteopaatti käyttäytyy ja kommunikoi kunnioittavasti niin asiakkaille, alalleen kuin muille terveydenhuollon ammattilaisille.
Osteopaatti tulee toimia aina hoidettavan edun hyväksi. Osteopaatti ymmärtää, että hänen osaamisensa on rajallista sekä ammatti-ihmisenä että yksilönä ja hän ei ylitä omien osaamisen rajoja. Osteopaatti osaa tarvittaessa kieltäytyä hoitamasta, mikäli omat tiedolliset tai taidolliset ovat riittämättömät. Osteopaatti ymmärtää yhteistyön merkityksen ja lähettää asiakkaan tarvittaessa kollegalle tai tarvittavalle terveydenhuollon ammattilaiselle.
Osteopaatti ymmärtää pitäytyä hoitamasta, mikäli hänen oma terveydentilansa sitä vaatii; oli kyse sitten omasta fyysisen tai psyykkisen terveyden epätasapainosta. Osteopaatti ymmärtää eettisyyden, että oman talouden edun tavoittelu ei mene hoidettavan henkilön terveyden hoitamisen edelle.
Osteopaatti ymmärtää, että mitkään päihteet tai huumaavat aineet eivät missään tilanteessa kuulu hoitotilanteeseen.
Osteopaatti tekee hoitotapahtuman parhaan taitonsa mukaisesti sekä kirjaa tehdyn hoidon rekisteriin vaaditun tavan mukaisesti.
Osteopaatti pyytää asiakkaalta lakisääteiset esitiedot. Alaikäisen henkilön kohdalla osteopaatti huolehtii huoltajan suostumuksen hoidolle. Osteopaatti ei välitä asiakkaan tietoja (henkilö-, osoite- tai hoitokirjaustietoja tai hoidon aikana esille tulleita tietoja) eteenpäin hoitotapahtumaan kuulumattomille.
Asiakkaan informointi
Osteopaatti ei esitä harhaanjohtavia väitteitä osteopatian tehokkuudesta tai hoitomahdollisuuksista.
Osteopaatin tulee käyttäytyä kaikessa toiminnassaan siten, ettei se vahingoita osteopaatin ammattikunnan mainetta. Osteopaatin tulee huolehtia vastuullisesta markkinoinnista sekä noudattaa lakeja ja määräyksiä, jotka koskevat terveydenhuollon markkinointia.
Osteopaatin velvollisuutena on raportoida, jos kollega toimii epäeettisesti. Potilasturvallisuuden vaarantuminen ja osteopaattina esiintyminen raportoidaan valvovalle viranomaiselle (AVI tai Valvira). Harhaanjohtava markkinointi raportoidaan Kuluttaja-asiamiehelle.
Epäselvät tilanteet ja kysymykset tulee osoittaa Suomen Osteopaattiliitolle: sihteeri@osteopaattiliitto.fi / valituslautakunta@osteopaattiliitto.fi